Tento měsíc odešel na věčnost prof. Hans Waldenfels (20. 10. 1931 – 12. 11. 2023), jezuitský kněz, teolog, religionista, náboženský filosof a velikán dialogu křesťanství s jinými náboženstvími, zvláště s buddhismem.
Waldenfels se narodil v Essenu v křesťanské rodině. Po maturitě na gymnáziu vstoupil do jezuitského řádu a následně studoval filosofii v Pullachu u Mnichova. Největší význam však měl jeho takřka desetiletý pobyt v Japonsku z let 1956–1965. V jeho průběhu přijal kněžské svěcení, současně se však věnoval velkým buddhistickým filosofům.
Jeho řádový představený Pedro Arrupe mu umožnil zahájit v Kjótu studia filosofie náboženství u Keidži Nišitaniho a jeho nástupce Yošinori Takeučiho. Především ho zaujala otázka Co je náboženství? (Nišitani, 1961) a setkání křesťanství s buddhismem. Waldenfelsova práce o díle Nišitaniho, Katolickou teologickou fakultou würzburské univerzity přijatá jako habilitační v oblasti misijní vědy, byla v Německu publikována pod názvem Absolutní Nic.
Podle Waldenfelse musí mezináboženskému dialogu předcházet setkání různých náboženství, jehož výsledkem může být fascinace, vhled do myšlení druhého, ocenění toho, co je pro druhého pravdivé a svaté, a především ocenění těch, kdo se pohybují po jiných cestách k cíli, který je mimo ně.
Po návratu do Evropy Waldenfels studoval v Římě a Münsteru, získal doktorát na římské Gregorianě a docenturu ve Würzburgu a od roku 1977 dvacet let působil jako profesor fundamentální teologie, teologie náboženství a náboženské filosofie na univerzitě v Bonnu. Na bonnské univerzitě dvakrát zastával i funkci děkana. Jako učebnici pro své studenty napsal knihu Kontextová a fundamentální teologie, která otevírá teologii nové obzory. Jde o pojetí teologie, která vidí ve světě jeho pluralitu a zároveň se sama na sebe dívá kriticky a se sebereflexí.
Roku 1997 byl Waldenfels v Bonnu penzionován, nepřestal však neúnavně publikovat a komentovat zvláště setkávání křesťanství s jinými náboženstvími. Působil také jako hostující profesor na Lomonosovově univerzitě v Moskvě, na univerzitě v Bambergu a na Marquette University v americkém Milwaukee.
U nás přednášel už před rokem 1989 v bytových seminářích a také po osvobození. Z jeho publikací přeložených do češtiny je nutné vedle již zmíněné Kontextové fundamentální teologie uvést knihy Světová náboženství jako odpovědi na otázku po smyslu života a světa a zvláště Fenomén křesťanství: Křesťanská univerzalita v pluralitě náboženství.