Podle zprávy zveřejněné 10. září 2020 na portálu Církev.cz se má i letos konat tradiční pouť pro Romy z českých zemí i Slovenska, a to v sobotu 19. září v olomoucké katedrále sv. Václava a přilehlých prostorách. Jedná se již o 22. ročník romské poutě, od roku 1998 každoročně pořádané olomouckou charitou.
Pouť má být zaměřena nábožensky a v jejím středu bude stát mše svatá, kterou odslouží olomoucký arcibiskup Mons. Jan Graubner společně se salesiánským knězem P. Jiřím Cahou. Nebude chybět ani duchovní program pro děti či poslech křesťanských písní v podání romských kapel. Současně ovšem romské poutě tradičně obsahují i kulturní program zaměřený na romskou problematiku obecně.
Církevní aktivity se musejí snažit suplovat i to, co by mělo být spíše úkolem státních úřadů, tedy usilovat o zlepšování obrazu Romů v očích většinové společnosti a o lepší vzájemné soužití. Vlastním úkolem církve ve vztahu k Romům je ovšem hlásání evangelia a pastorační péče, v níž je nutné zohledňovat potřeby a specifika romské komunity. V České republice koná na tomto poli velkou práci například již zmíněná kongregace salesiánů, která se v řadě svých center věnuje práci s romskou mládeží. Průkopníky nových cest v působení mezi Romy jsou také kněží typu Františka Lízny či Jiřího Rouse, kteří se oba neváhali přihlásit i k romské národnosti.
I když je pastorace Romů náročná a církevní společenství si s ní často nevědí rady, bezesporu patří k úkolům křesťanů, kteří se na rozdíl od většinové společnosti nemohou jen oddávat povzdechům nad „nepřizpůsobivostí“ romské menšiny. Vzorem postoje k lidem stojícím na periferii společnosti může být dnešní papež a v České republice třeba i legendární protestantský kazatel Přemysl Pitter, jehož jméno dnes velmi vhodně nese na Romy zaměřená základní škola v Ostravě.
Paradoxem, který v dané souvislosti nelze nezmínit, je i výrazně vyšší religiozita Romů oproti většinové společnosti. Na nejednom místě českých zemí je například zájem o chození na náboženství jen ze strany romských, nikoliv ze strany „bílých“ dětí. I když u mnoha Romů je křesťanství promíseno s náboženskými představami, které do křesťanské víry nepatří, religiozita romské menšiny představuje zajímavou výzvu pro české křesťany, kteří jsou také ve společnosti menšinou.